Medvode, 3. september 2024
Prometne ureditve v okolici slovenskih šol so ravno te dni v središču pozornosti, zato je še kako pomembno, da izpostavljamo primere dobrih praks. Večjo prometno spremembo so namreč uvedli tudi v neposredni bližini Osnovne šole Medvode, kjer so na novinarski konferenci predstavili zgled dobrega sodelovanja med šolo, občino in lokalno skupnostjo. Podžupanja občine Medvode Mojca Murnik, ravnateljica OŠ Medvode mag. Damjana Šubic, direktorica Agencije za varnost prometa mag. Simona Felser in vodja projektov na Inštitutu za politike prostora mag. Nela Halilović so predstavile napredek na področju nove prometne ureditve okoli šole.
Varnejša prometna ureditev
Nova prometna ureditev bo varnejša za šolarje, saj bo na njihovi poti manj avtomobilov ter jim bo omogočala varen in samostojen prihod v šolo – peš, s kolesom ali skirojem. Tiste, ki jih bodo starši vseeno pripeljali v šolo z avtomobilom, bodo lahko odložili na več lokacijah t. i. »Poljubi in odpelji« oziroma »Kiss+Ride«. S tem uspešnim primerom sodelovanja med šolo, ki je pobudnica nove prometne ureditve, občino in lokalno skupnostjo želijo spodbuditi še druge šole in vrtce k izboljšanju prometne varnosti v njihovi okolici.
Še 30 let nazaj je 90 % otrok v šolo hodilo peš. Danes je slika v okolici večine slovenskih osnovnih šol v jutranji konici popolnoma drugačna. Na ulicah in pred vrati šol je gneča z avtomobili staršev, ki otroke v šolo pripeljejo. Menijo namreč, da je tako najenostavneje zanje in prenevarno za otroke, da bi lahko šli v šolo samostojno.
Podobni prometni prizori so se odvijali tudi pred OŠ Medvode. Starši so skoraj polovico otrok vsakodnevno pripeljali z avtomobilom, kljub temu, da jih dve tretjini živi na razdalji do 15 minut hoje. Ker je bilo avtomobilov v neposredni bližini vhoda v šolo veliko, so se umikali na pločnik in obračali na vozišču ter tako ustvarjali dodatne nevarnosti za tiste otroke na poti v šolo.
Pri ozaveščanju o novi prometni ureditvi nam je ponovno priskočila na pomoč Policajka na kotalkah iz gledališča Ane Monro.
Cilj – spodbujanje aktivnih in samostojnih prihodov v šolo
Projekt prometne ureditve v okolici osnovne šole v Medvodah, ki jo je z novim šolskim letom pripravil IPoP – Inštitut za politike prostora skupaj z osnovno šolo, vrtcem in občino Medvode ter presojevalcem prometne varnosti, je uspešno zaključil svoj cilj zagotavljanja večje varnosti in spodbujanja aktivnih in samostojnih prihodov v šolo.
Na območju šole je bila uvedena cona z omejitvijo hitrosti na 30 km/h, kar prispeva k varnejšemu prehajanju otrok. Prav tako so bile urejene točke »Poljubi in odpelji«, kjer je omogočeno kratkotrajno ustavljanje in odlaganje otrok, s parkiranjem omejenim na 15 minut. Dostop vozil na šolsko območje je bil omejen, kar je dodatno povečalo varnost, ob tem pa so bile urejene tudi varne pešpoti. Za mlajše otroke, ki še ne morejo samostojno v šolo, je na voljo parkirišče pri Športni dvorani, od koder jih lahko spremljajo odrasli. Starši vrtčevskih otrok in prvošolcev lahko parkirajo na časovno omejenih parkirnih mestih na Ostrovrharjevi ulici in nadaljujejo pot po enosmerni ulici v smeri Zdravstvenega doma. Učinke nove prometne ureditve bodo ponovno izmerili in o njih poročali čez en mesec.
Podobno, kot pred večino osnovnih šol, je bila slika v jutranji konici pred OŠ Medvode – gneča z avtomobili staršev, ki otroke pripeljejo v šolo.
Zaradi nove prometne ureditve bo pred šolo manj avtomobilov, kar bo bistveno prispevalo k varnejšemu okolju za samostojne prihode otrok.
Mojca Murnik, podžupanja Občine Medvode, je v pozdravnem nagovoru povedala, da povečevanje števila vozil v okolici šol in vrtcev prinaša večje tveganje za konflikte med različnimi skupinami udeležencev v prometu: »Zato smo veseli, da nam je pri osnovni šoli v Medvodah na pomoč priskočil Inštitut za politike prostora z njihovim uveljavljenim projektom Šolska ulica. Tako smo z vključevanjem različnih skupin, od lokalne skupnosti, otrok in zavodov, ki delujejo na tem območju, prišli do sprememb prometnega režima. Nov režim šolarje spodbuja, da v šolo prihajajo peš, s kolesom ali skirojem. To je način, ki je bil v časih, ko sem sama obiskovala osnovno šolo, povsem običajen in varen, a smo ga s hitrim razvojem in popularizacijo avtomobilov naredili manj privlačnega in vedno bolj nevarnega. Naj gre nadaljnji razvoj naše družbe in mobilnosti bolj v smeri trajnostnega razvoja. K temu bomo z ustvarjanjem boljših pogojev stremeli tudi na Občini Medvode.«
Mag. Damjana Šubic, ravnateljica OŠ Medvode, se je strinjala, da so z omenjenim projektom na šoli poskrbeli za spremembe, ki bodo uresničile njihov cilj: »Leta 2019 je bila najprej narejena kolesarnica in število učencev kolesarjev se je občutno povečalo, prav tako tudi število prihodov v šolo s skiroji. Potem je občina pred prehodi za pešce hitrost na ulici omejila z grbinami, postavili pa so tudi stacionarni merilec hitrosti. Dodali smo še zapornico, ki poveča varen prihod učencev preko dvorišča do šolskih vrat in količke. Čeprav so nas ujme lani začasno ustavile, letos uresničujemo zadane ideje umiritve prometa na Ostrovrharjevi ulici z varnejšo prometno ureditvijo, ki omogoča več prihodov v šolo. Veseli smo, da smo v spremembo vključili vse akterje – občino, zaposlene in tudi starše, saj nam le s skupnimi močmi lahko uspe poskrbeti za šolarje, njihovo varno pot v šolo in biti zgled, ki ga mladi potrebujejo.«
Mag. Nela Halilović, vodja projektov na IPoP – Inštitutu za politike prostora, ki že tretje leto v sklopu projekta Manj kot dva izpostavlja pomen premisleka, na katerih razdaljah lahko pustimo avto doma, je poudarila: »Medvode izstopajo v slovenskem prostoru kot primer, kjer je pobuda vodstva osnovne šole, v sodelovanju z Občino in lokalno skupnostjo, privedla do pomembne spremembe prometnega režima pred šolo. Pričakujemo, da bo pred šolo manj avtomobilov, kar bo bistveno prispevalo k varnejšemu okolju za samostojne prihode otrok. Nenazadnje si prav to želijo šolarji OŠ Medvode – kar 80 % bi jih želelo v šolo priti aktivno – peš, s skirojem, s kolesom. Odgovornost vseh nas, odraslih, je da jim to omogočimo.«
Mag. Simona Felser, direktorica Agencije za varnost prometa, je izpostavila ugotovitve Evropskega sveta za varnost v prometu, da zaskrbljenost in strah staršev zaradi tveganj v prometu vplivata na izbiro načina prihoda v šolo, četudi gre za krajše poti, ki bi jih bilo mogoče opraviti peš ali s kolesom. »Zato na Agenciji za varnost prometa spodbujamo varne šolske poti in vzpostavljanje območij omejene hitrosti, ki so z ustreznimi infrastrukturnimi ukrepi pomemben element za zagotavljanje aktivne samostojne poti otrok v šolo, torej peš, s kolesom, navadnim skirojem. Voznikom še posebej polagamo na srce, naj z odgovorno in strpno udeležbo v prometu otrokom omogočajo varnost na vsaki poti. Odgovornost odraslih, dobra prometna vzgoja in ustrezna infrastruktura so pogoj, da bodo otroci z zaupanjem vase in v svoje sposobnosti lahko razvijali veščine varne mobilnosti in tudi tako izgrajevali samostojnost. Zato si želimo, da bi več osnovnih šol in občin sledijo zgledu iz Medvod.«
Podžupanja občine Medvode Mojca Murnik, ravnateljica OŠ Medvode mag. Damjana Šubic, direktorica Agencije za varnost prometa mag. Simona Felser in vodja projektov na Inštitutu za politike prostora mag. Nela Halilović so predstavile napredek na področju nove prometne ureditve okoli šole.
Šolska ulica – Območje varnih prihodov v šolo je del projektnih aktivnosti projekta Life LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007), ki je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstev Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.
—
Avtor fotografij: Tit Košir