Aktivna hoja v šolo peš, s kolesom ali skirojem otrokom zagotavlja vsakodnevno telesno dejavnost in pozitivno vpliva na njihovo zdravje in dobro počutje. Prispeva tudi k razvoju zdravih življenjskih in potovalnih navad. Raziskave dokazujejo, da se te v večji meri ohranjajo pri posameznikih, ki so kot otroci v šolo potovali aktivno, kot pri tistih, ki so jih vozil z avtomobilom.
Aktivna in samostojna hoja v šolo spodbujata tudi otrokov osebnostni in socialni razvoj, prispevata k povezovanju z drugimi v lokalnem prostoru in prometu ter krepita razvoj samostojnosti, odgovornosti in samozavesti.
V programu Aktivno v šolo in zdravo mesto tudi letos ob začetku šolskega leta vabijo starše, šole in občine, da svojim šolarjem omogočijo aktivno hojo v šolo. Posebej spodbujajo vse, da za najmlajše organizirajo Pešbus in/ali Bicivlak, po možnosti z rednim urnikom preko celotnega šolskega leta. Aktivnost je že preizkusilo več kot 150 slovenskih šol.
Analize programa kažejo, da si pri nas velika večina otrok želi v šolo hoditi aktivno. Zadnje preverjanje načina hoje v šolo je pomladi letos ponovno pokazalo, da si želi aktivno hoditi v šolo veliko več – kar 72 % od sodelujočih v anketi, kot jih zaenkrat že lahko hodi aktivno – 37 % sodelujočih.
Cilj programa je, da poskusimo vsi skupaj motivacijo otrok za aktivno hojo v šolo kar najbolje izkoristiti in razvijati, da omogočimo spremljano aktivno hojo v šolo že najmlajšim in poskrbimo tudi za starejše šolarje! Zato v programu spodbujajo šole in občine tudi k urejanju prometa v okolici šol s pomočjo postaj Poljubi in odpelji in ambicioznemu posodabljanju načrtov šolskih poti v sodelovanju s šolarji in prebivalci.
Kaj sta Pešbus in Bicivlak?
Pešbus je v Sloveniji dobro znan način organizirane hoje v šolo s spremstvom odraslih. Zjutraj se šolarji po urniku zberejo na postajah Pešbusa in v spremstvu odpravijo v šolo peš. Podobno deluje tudi Bicivlak, kjer se otroci v skupini in s spremstvom v šolo peljejo s kolesom.
Pešbus ali Bicivlak lahko šole začnejo izvajati kadarkoli v šolskem letu. Najprej je treba preveriti interes med šolarji in starši, nato pa na podlagi prijav dobro načrtovati trase, postaje in organizacijo spremstva. Priporoča se, da se Pešbus in Bicivlak predstavita staršem in otrokom, mogoče tudi lokalnim prostovoljcem ter izvajata celo leto.
Izvajalci si lahko pri organizacij in izvedbi pomagajo z brezplačnimi digitalnimi gradivi programa, ki so dostopna na spletni strani programa, fizične materiale (table, vozovnice, nalepke itd.) pa lahko naročijo na info@aktivnovsolo.si.
Enkrat letno se v okviru programa izvaja tudi usposabljanje za izvajalce Pešbusa in Bicivlaka. Letos bo v začetku oktobra na posebnem dogodku svoje izkušnje delilo več koordinatorjev in spremljevalcev.
Zakaj je vredno podpreti želje otrok po aktivni hoji v šolo?
V preteklem šolskem letu so prek platforme Kako hodimo v šolo? jeseni in pomladi s pomočjo šol zbirali odgovore šolarjev iz cele Slovenije na vprašanje, kako so na določen dan pripotovali v šolo in kako bi si želeli potovati. Pomladi 2024 je na vzorcu 11.746 sodelujočih na 43 šolah 72 % otrok odgovorilo, da bi želeli v šolo hoditi aktivno (peš, s kolesom, skirojem ipd.), a jih zaenkrat tako hodi le 37 %.
Največja odstopanja med želenim in dejanskim načinom potovanja v šolo so z avtomobilom: če bi lahko izbirali, bi mnogo manj šolarjev potovalo v šolo z avtomobilom. Druga zanimiva ugotovitev je, da število otrok, ki hodijo v šolo aktivno s starostjo sicer raste toda hkrati pri njih naraščajo tudi želje po tem, da bi jih v šolo pripeljali z avtomobilom.
V programu so zato prepričani, da je vredno ukrepati, ujeti pozitivno motivacijo najmlajših in iskati rešitve za spodbujanje starejših šolarjev. Mogoče je treba starejše šolarje dodatno spodbuditi, da vztrajajo, ali pa jim omogočiti vožnjo v šolo s kolesi, česar si najbolj želijo. Cilj mora biti čim več šolarjem omogočiti aktivno hojo v šolo ter s pozitivnimi izkušnjami krepiti motivacijo za aktivno potovanje v šolo in razvoj zdravih potovalnih navad.
Postaje Poljubi in odpelji
Med ukrepe za spodbujanje aktivne hoje v šolo uvrščamo tudi ureditev postaj Poljubi in odpelji. Z njihovo pomočjo v jutranji konici ustvarimo prijetno okolico šole in starši, ki so otroke primorani voziti v šolo z osebnimi vozili, lahko otroke odložijo na varni razdalji od šolskega vhoda. Na ta način vozila ne ogrožajo varnosti drugih otrok in stanja okolja, otroci pa lahko kratko pot do vhoda v šolo varno opravijo peš. Šole in občine, ki želijo preizkusiti tako rešitev lahko v okviru programa pridobijo priporočila za načrtovanje in ureditev ter table za označevanje postaj Poljubi in odpelji.
Program Aktivno v šolo in zdravo mesto vodi IPoP – Inštitut za politike prostora. Pri izvajanju sodeluje CIPRA Slovenija, društvo za varstvo Alp. Program sofinancira Ministrstvo za zdravje RS in je del aktivnosti Nacionalnega programa Dober tek, Slovenija, za več gibanja in bolj zdravo prehrano.
—
Slikovno gradivo:
- Otroci na poti v šolo s Pešbusom. Foto: Goran Jakovac, IPoP
- Ob prihodu v šolo s Pešbusom otroci prejmejo štampiljko. Foto: Jana Okoren, IPoP
- Infografika: beleženje načina hoje v šolo – pomlad 2024. Vir: IPoP
- Prikaz načina hoje v šolo po razredih – pomlad 2024. Vir: IPoP
- Prikaz želenega načina hoje v šolo po razredih – pomlad 2024 Vir: IPoP
- Postaja Poljubi in odpelji. Foto: Jana Okoren, IPoP