Z vprašanjem, kako vključevati mlade v razvoj mesta in jim ponuditi kakovosten ter dostopen mladinski program, se ukvarja veliko občin v Sloveniji. Oblikovanje skupnostih in mladinskih prostorov skupaj z mladimi ima lahko pozitivne učinke, kajti mladi takšne prostore hitreje vzamejo za svoje in pomagajo pri oblikovanju programa. V Ljubljani so manko mladinske infrastrukture v delih mesta rešili z uvedbo mobilnega mladinskega centra.
Na pobudo Javnega zavoda Mladi zmaji ter v partnerstvu z Javnim podjetjem Ljubljanski potniški promet in Mestno občino Ljubljana so mladi leta 2019 ob strokovni mentorski pomoči preobrazili stari mestni avtobus in mu vdahnili novo življenje. Tako je nastala zgodba o Ljubi in Dragu, mobilnemu mladinskemu centru.
S projektom je odslužen mestni avtobus dobil novo namembnost in predstavlja odličen primer krožnega gospodarstva. V novi vlogi zdaj avtobus zagotavlja mobilni mladinski center za “sive cone Ljubljane”, lokacije, ki so podhranjene s prostori in programi za mlade.
Projekt naslavlja izzive, povezane s spodbujanjem aktivnega državljanstva med mladimi. Mestna občina Ljubljana si je v strategiji za mlade zadala, da bo vzpostavila Mrežo mladinskih centrov in s tem zagotovila prostore za neformalno in priložnostno učenje mladih s podporo programom kakovostnega mladinskega dela, ki se izvajajo na dnevni ravni.
Mladi so bili z javnim povabilom v projekt vključeni od samega začetka. Projekt so tvorile delavnice, mentorstvo in strokovno delo. Od leta 2020 mobilni mladinski center Ljuba in Drago dopolnjuje delovanje Mreže mladinskih centrov, ki jih je v Ljubljani na stalnih lokacijah 14. Program mobilnega mladinskega centra pa dopolnjuje te storitve na področjih, kjer trenutno ni možnosti za oblikovanje mladinskih centrov na stalnih fizičnih lokacijah.
V soseskah, kjer izvajajo program, izvajalci opažajo večjo povezanost prebivalcev soseske, manj vandalizma, več aktivne participacije mladih, ki se kaže v projektnih predlogih, in večjo pestrost lokalnega dogajanja (dogodki, delavnice). Lokacije, kjer program deluje, so določene na podlagi povabil lokalnih skupnosti, običajno četrtnih skupnosti ali skupnosti stanovalcev posameznih sosesk. Te so v program aktivno vpete, zagotavljajo potrebno infrastrukturo in sodelujejo pri vsebini programa. Program koordinirata dve mladinski delavki, ki sta redno zaposleni, povezuje pa se tudi z drugimi programi Mladih zmajev, Mestne občine Ljubljana in javnih podjetij.
Javno podjetje Ljubljanski potniški promet v partnerstvu skrbi za redno vzdrževanje in hrambo vozila, sodeluje pri promociji in programu ter nudi podporo z ekipo voznikov.
Prednost avtobusa Ljuba in Drago je predvsem mobilnost, saj lahko prideta kamorkoli, kjer je možno parkirati avtobus. Trenutne ciljne postaje so sive cone mesta, soseske, kjer mladi nimajo toliko priložnosti za udejstvovanje pri kulturno-umetniških vsebinah. Poslanstvo Ljube in Draga je povezovanje celotne soseske, kar pomeni, da poleg dela s tamkajšnjimi mladimi vzpodbujata sosede in okoliške institucije k soustvarjanju skupnega utripa tako soseske kot mesta Ljubljana.
Priporočila za prenos: Praksa spodbuja uporabo novih pristopov k vključevanju mladih in mladinskemu programu v mestih. Manjše občine bi lahko pri izvedbi podobnega projekta stopile skupaj in zagotovile izvajanje tovrstnega mladinskega programa v svojih okoljih.
Sorodne URBACT prakse in druge: ON BOARD (URBACT), Stay Tuned (URBACT), Gen-Y City (URBACT), Prevent (URBACT)
—
V rubriki Mesta mestom predstavljamo dobre prakse, ki smo jih zbrali v katalogu Mesta mestom #2: Katalog dobrih praks slovenskih mest za trajnostni urbani razvoj. Katalog je brezplačno na voljo tukaj.
Naslovna fotografija: Ljuba in Drago v akciji. Foto: Jon Žagar