Mesta >> mestom: Šolska ulica

Šolska ulica – območje varnih prihodov v šolo je ukrep za izboljšanje varnosti in udobnosti šolske poti. V obdobju njenega izvajanja se na cesti v neposredni okolici šole omeji motorni promet v času jutranje konice, na primer eno uro pred začetkom pouka. Promet se lahko omeji tudi za celo dopoldne ali v času popoldanske konice. Zmanjšanje motornega prometa med drugim prispeva k varnejšemu prihodu v šolo na aktiven način, peš, s kolesom ali s skirojem. Pot pa naredi prijetnejšo in tako pozitivno vpliva na potovalne navade učencev in njihovih staršev. Šolsko ulico lahko uvedemo začasno. Učinke nove prometne ureditve lahko merimo, uporabniki pa jo lahko ocenijo. Rezultati začasne ureditve so lahko podlaga za stalne spremembe prometnega režima.

Občina Tolmin je želela skupaj z Osnovno šolo Most na Soči in krajevno skupnostjo uvesti trajni ukrep šolska ulica – območje varnih prihodov v šolo. Ukrep so želeli preizkusiti na območju z značilnimi ozkimi ulicami v starem delu naselja Most na Soči med državno cesto in osnovno šolo. Večina otrok je v šolo že prihajala aktivno ali s šolskim avtobusom. Kljub temu je bil omejen prostor pred šolo zasičen z avtomobili, še posebej v jutranji konici in ob deževnem vremenu.

Za otroke višjih razredov je bila uvedena postaja Poljubi in odpelji ob državni cesti, od koder so se lahko otroci varno sprehodili do šole. Foto: Žiga Koren

Pred tem je občina skupaj z deležniki začasno že preizkusila različne ukrepe, s katerimi so izboljšali varnost otrok na poti v šolo in kakovost bivanja krajanov. S preizkusom so v praksi preverili, kaj se zgodi, če v okolici šole in vrtca zmanjšajo avtomobilski promet. Evalvacija začasnih ureditev je pokazala, da starši, zaposleni, krajani in drugi v večini podpirajo začasno prometno ureditev in se strinjajo z namero, da v prihodnosti preide v stalno.

1. septembra 2022 so z novim šolskim letom ponovno začasno, a tokrat za en mesec, površino pred šolo namenili učencem in pešcem. Prostor so v celoti zaprli za motorna vozila. Na podlagi izkušenj preteklih poskusov so skupaj s presojevalcem prometne varnosti pripravili prometno ureditev omejevanja prometa.

Za namene sporočanja o začasni prometni ureditvi je bila pripravljena enostavna karta. Vir: arhiv IPoP

Pred šolo so postavili snemljive stebričke in tako popolnoma omejili dostop za avtomobilski promet. Med 6. in 8. uro zjutraj je z izjemo za imetnike dovolilnic veljala tudi popolna zapora za motorni promet tudi na širšem območju. V preostalem času je bil v starem delu naselja uveden promet enosmerno okoli cerkve. V skladu z nacionalnimi smernicami so tam barvne oznake na tleh na prijazen način opozarjale voznike na prisotnost šolarjev v prostoru.

V enomesečnem poskusnem obdobju so izvedli analizo stanja in zbrali predloge za dopolnitve in spremembe obstoječe prometne ureditve. Pripravili so predloge za rekonstrukcijo prometne infrastrukture v širšem prostoru in predloge za druge organizacijske ukrepe, na primer spremembo odloka o parkiranju. Ukrepe so razdelili v kratko-, srednje- in dolgoročne. Med slednje so uvrstili na primer spremembo omejitve hitrosti in izgradnjo dodatne brvi ob državni cesti, da bi še dodatno izboljšali varnost šolarjev na poti v šolo.

Do parkirišča v bližini šole so zaposleni šole in vrtca lahko dostopali z začasnimi dovolilnicami. Foto: Žiga Koren

Predlagane ukrepe je obravnaval tudi občinski Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu in soglasno sprejel sklep, da so ukrepi ustrezni in da jih bodo uvajali postopoma, glede na zmožnosti (finančna sredstva, pridobivanje soglasij idr.). Do takrat naj bi na območju ostala »začasna« ureditev, ki je prešla v stalno. V dveh letih od uvedbe nove prometne ureditve so namreč na območju spremenili parkirni režim z odlokom in omejili motorni promet z dodatnimi stebrički na ključ.

 

Priporočila za prenos

Ukrepi, kot je šolska ulica, omogočajo, da načrtovano spremembo prometne ureditve preizkusimo, izmerimo učinke in jo pred stalno uvedbo dodatno prilagodimo.

 

V rubriki Mesta mestom predstavljamo dobre prakse, ki smo jih zbrali v katalogu Mesta mestom #4: Katalog dobrih praks slovenskih mest za trajnostni urbani razvoj. Katalog je brezplačno na voljo tukaj.

Naslovna fotografija: Območje pred šolo je postalo varno dvorišče brez avtomobilov. Foto: Žiga Koren

Zapri
IPoP © Copyright 2018. Vxe pravice pridržane Zasebnost Pravni zaznamki
Zapri