Mesta mestom: Sistem izposoje koles Bicy v Velenju

Sistemi izposoje koles so se v zadnjem desetletju zelo razširili in postali priljubljena ter okolju in zdravju prijazna alternativa za premagovanje vsakodnevnih poti v mestih. Tudi v Sloveniji vse več mest prepoznava potencial razvoja kolesarske infrastrukture in vzpostavlja sisteme izposoje koles. S tem svojim prebivalcem omogočajo poceni, v nekaterih primeri celo zastonj storitev, ki obenem razbremenjuje promet na cestah in zmanjšuje količino škodljivih izpustov v mestih.

Sistem izposoje koles Bicy v Velenju je bil razvit lokalno, v sodelovanju s Šolskim centrom Velenje leta 2012. Nadgrajevanje sistema, širjenje postaj, upravljanje in vzdrževanje poteka neodvisno in je v domeni občine v sodelovanju z razvijalcem.

Sistem izposoje koles MICikel, ki ga je razvil Medpodjetniški izobraževalni center Šolskega centra Velenje, je bil prvič realiziran v Mestni občini Velenje kot pilotna akcija evropskega projekta Bicy – Cities and Regions of Bicycles. V osnovi je bil razvit za manjša mesta, saj so bili obstoječi sistemi namenjeni večjim mestom v tesni povezavi z oglaševanjem, zato so bila manjša mesta kot taka tržno nezanimiva za upravljavce. Poleg lastnega znanja so v sistem vključili slovenska kolesa znamke Krpan, ki so posebej prilagojena za ta namen, da so trpežna, enostavna za vzdrževanje in praktična. Celoten sistem je ustrezno informacijsko podprt in beleži vse izposoje, čase trajanja izposoj in zasedenost posameznih postaj, nudi pa tudi možnost nadgradnje na enotne mestne kartice za uporabo pri več storitvah hkrati.

Predstavitev koles občanom. Foto: Nela Halilović

Cilj uvedbe sistema izposoje koles Bicy v Velenju je bil zmanjšati uporabo avtomobila na kratke razdalje v mestu in posledično negativne učinke avtomobilskega prometa (hrup, prometni zastoji, onesnaženje zraka). Sprva so postavili 5 postaj s 25 kolesi, da bi povezali glavne cilje in izvore vsakodnevnih potovanj prebivalcev Velenja. Po brezplačni registraciji si lahko uporabniki kolo izposodijo na eni in vrnejo na drugi postaji, z omejitvijo 14 ur na teden. Kolesa so bila sprva namenjena krajšim potem po mestu, leta 2014 pa je enak sistem izposoje koles uvedla tudi občina Šoštanj s prvima dvema postajama.

S tem so se poti uporabnikov podaljšale, omogočeno je bilo prehajanje iz ene občine v drugo. Na podlagi pobud prebivalcev in z različnimi viri finančnih sredstev (predvsem sredstva iz različnih projektov, eno postajo je sofinanciral trgovski center Velenjka) je leta 2019 v sistemu v Velenju 14 postaj in 5 v Šoštanju.

Uporabniki si lahko kolo izposodijo na eni in vrnejo na drugi postaji. Foto: Matej Vranič

Leta 2019 je bil sistem nadgrajen z novo aplikacijo za pregled razpoložljivosti koles in z električnimi kolesi, ki se od klasičnih ločijo po barvi in možnosti polnjenja na nove stebričke. Leto 2020 bo prelomno za celoten sistem, saj bo celoten sistem v mestni občini nadgrajen z novo tehnologijo, novimi stebrički, obstoječa kolesa bodo predelali, na postajah bodo poleg stebričkov odslej tudi terminali za registracijo in komunikacijo s posameznimi priklopnimi mesti. Nov sistem ne bo več kompatibilen z občino Šoštanj, dokler se tudi oni ne bodo odločili za nadgradnjo.

Pozitivni učinki uvedbe sistema so vidni v zvišanju kolesarske kulture v Velenju, povečevanju deleža poti, opravljenih s kolesom, in zmanjšanju uporabe avtomobila na kratke razdalje, pozitivnih učinkih na zdravje prebivalcev in okolje ter učinkovitejši rabi javnega prostora. Uvedba sistema je neposredno vplivala na ustvarjanje delovnih mest (razvoj sistema, vzdrževanje, …) ter krepitev lokalne identitete in gospodarstva. Sistem se je razširil v druga slovenska mesta pod različnimi poimenovanji in z manjšimi prilagoditvami glede na lokalne razmere.

Prednosti: Lokalno razvito znanje in sredstva ostajajo v lokalni skupnosti.

Slabosti: Nadgradnja sistema le v Velenju in nekompatibilnost v prihodnje s Šoštanjem.

Nauk: Tudi manjša mesta imajo potencial za razvoj kolesarske kulture in sistemov izposoje koles.

V rubriki Mesta mestom predstavljamo dobre prakse, ki smo jih zbrali v katalogu Mesta mestom #2: Katalog dobrih praks slovenskih mest za trajnostni urbani razvoj. Katalog je brezplačno na voljo tukaj.

Naslovna fotografija: Bicy postaja poleti. Avtor: Edita Fric

Zapri
IPoP © Copyright 2018. Vxe pravice pridržane Zasebnost Pravni zaznamki
Zapri