Ali kdaj nakupujete na tržnici? Jo boste obiskali med prihajočimi prazniki? Ste se kdaj ustavili in pomislili, kakšna je vloga tržnice v mestnem življenju? Kako prispeva k skupnosti in gospodarstvu? Ali je pri tem uspešna?
Podatki iz leta 2008 kažejo, da več kot 25.000 tržnic v Evropi (sem spadajo tako tržnice na prostem in na ulicah kot pokrite tržnice) z več kot 450.000 trgovci in milijonom ljudi, ki se preživljajo z delom na tržnicah, ustvari 40 milijard evrov prometa. Tržnice imajo vrsto pozitivnih učinkov: poganjajo gospodarstvo, pospešujejo razvoj novih srednje velikih podjetij in podjetništvo, pomembno prispevajo k urbani regeneraciji, promovirajo kulturo in privabljajo turizem. Tržnice prispevajo tudi k družbeni koheziji, saj igrajo ključno vlogo pri integraciji starejših, imigrantov in drugih ljudi, ki jim grozi družbena izključenost.
Partnerji projekta Urbact Markets in dveh drugih projektov, financiranih iz sredstev EU so za organizacijo mednarodnega festivala tržnic združili moči s Svetovno zvezo grosističnih tržnic (World Union of Wholesale Markets, WUWM) in britanskim združenjem upravljalcev tržnic (National Association of British Market Authorities, NABMA).
S festivalom, ki temelji na uspešni britanski inciativi ‘Love your local market‘ (slov. Imej rad svojo lokalno tržnico), želijo proslaviti pomen tržnic za skupnosti in mesta v vseh pogledih: ekonomskem, družbenem, trajnostnem in urbanem. Festival bo promoviral splošni profil in vlogo maloprodajnih in masovnih tržnic, ozaveščal o tržnicah med prebivalci in njihovimi skupnostmi ter vzpostavil platformo za nove aktivnosti in lokalne inciative. Prireditve so organizirane tudi tako, da postavljajo tržnice na politično agendo mest, saj si organizatorji želijo, da bi bile bolje integrirane v strategije urbanega planiranja in investicijske proračune. Poleg tega si partnerji želijo, da bi kulturni, družbeni, ekonomski in okoljski pomen tržnic prepoznala tudi Evropska unija.
Tako se bodo mednarodni partnerji 30. aprila zbrali v spodnjem domu londonskega parlamenta in podpisali dogovor, s katerim se bodo zavezali k organizaciji iniciative ‘Love Your Local Market’. V številnih državah naj bi se začelo letos, še več pa obljubljajo naslednje leto. V maju se bo odvijala vrsta prireditev – kuharski tečaji z lokalnimi pridelki, dnevi in noči odprtih vrat, vodenja po tržnicah, koncerti in celo dogodka »kino na tržnici« v Italiji.
Uvedba mednarodnega dneva tržnic oz. letnega festivala je bil eden od osrednjih ciljev projekta Urbact Markets in predstavnik vodilnega partnerja Núria Costa je na nedavnem srečanju v poljskem Wroclawu spodbudil partnerje, naj ga vzamejo za svojega. »To je fantastična priložnost za partnerje projekta Urbact Markets, da na evropski ravni s skupnimi močmi dosežejo nekaj res posebnega. Želimo si veliko različnih dogodkov in aktivnosti na naših tržnicah pod okriljem enotne kampanje, ki bo dala praznovanju pristni evropski pridih.«
Če želite izvedeti več o tem, kaj se bo dogajalo na tujih tržnicah (slovenska mesta in tržnice se pobudi ‘Love Your Local Market’ žal še niso pridružili), obiščite www.loveyourlocalmarket.org.uk, www.wuwm.org ali Urbact Markets. In naslednjič, ko boste obiskali katero od tržnic, si vzemite trenutek in razmislite, kaj in kako prispeva k mestnemu življanju in se vprašajte, ali imate radi svojo lokalno tržnico.