Kako lahko en avto razdelimo na tri dele?

19. 09. 2017

Evropski teden mobilnosti letos poteka pod sloganom Združimo moči, delimo si prevoz. Praksa deljenja prevozov oz. sopotništvo se je v Sloveniji v resnici že trdno prijela, predvsem po zaslugi platforme prevoz.org in študentske populacije, ki ji je dala začetni zagon. Po več kot 12 letih delovanja ima platforma več deset tisoč uporabnikov in tudi po več kot deset tisoč obiskov dnevno. A delimo si lahko tudi cele avtomobile, ne le prevozov.

Souporaba avtomobila, znana tudi pod angleškim izrazom »carsharing«, je model kratkotrajne izposoje avtomobila, kjer se čas izposoje običajno meri v minutah ali urah. Izposoja je samopostrežna, bodisi na vnaprej določenih točkah bodisi kjerkoli v okviru širšega območja uporabe vozil. Zanimiv je za uporabnike, ki avto uporabljajo le občasno. Organizacija izposoje je lahko povsem profiten posel, lahko pa so uporabniki povezani tudi v takšnih ali drugačnih demokratično nadzorovanih družbah, kot so javne agencije, zadruge ali ad-hoc skupine. Med najbolj znanimi in uspešnimi primeri po svetu so ameriški Zipcar in švicarska zadruga Mobility. Pri nas komercialni kratkotrajni najem električnih vozil v Ljubljani od lani nudi podjetje Avantcar s sistemom Avant2Go.

Souporaba avtomobilov se je najprej razvila kot skupnostna praksa. Od 70. let prejšnjega stoletja se je razvijala predvsem v Švici in Nemčiji, v začetku predvsem kot zadruge v navezavi na stanovanjske kooperative. Vsak uporabnik je z včlanitvijo v sistem postal zadružnik in s tem solastnik, s čimer je bil deležen tudi koristi od dobrega poslovanja sistema.

Medtem ko imajo zadruge svojo floto vozil, pa souporaba avtomobilov lahko poteka tudi na način, ko lastniki svoja vozila dajejo za kratek čas na voljo drugim uporabnikom v okviru skupne platforme. Na ta način je pri nas pred nekaj leti sistem souporabe avtomobilov poskusila vzpostaviti pobuda PosodiAvto, trenutno pa sosede, ki so pripravljeni izmenjevati avtomobile, povezuje skupnost Pipi.si.

PiPi

Lahko pa se sosedje in prijatelji organizirajo tudi sami. Trije prijatelji iz Ljubljane so si pred letom in pol skupaj kupili rabljen avto. Skupni stroški nakupa, zavarovanja in vzdrževanja se delijo na tri. Gorivo, parkirnine in prekrški so breme posameznika. Rezervoar goriva mora biti po uporabi poln. Uporabo si napovedo v skupnem spletnem koledarju – kdor prvi vpiše, prvi pelje.

Morda bo izkušnja treh prijateljev navdihnila še koga, da se bo organiziral na podoben način, še več jih bo verjetno pritegnila platforma pipi.si. Pravzaprav je za to že skrajni čas, saj je souporaba avtomobilov zares preprosta in logična.

O souporabi vozil bo tekel pogovor na okrogli mizi, ki bo potekala v Vodnikovi domačiji v Šiški v petek, 22. septembra 2017 ob 18:30. Svoje izkušnje bo predstavil eden od uporabnikov skupnega avtomobila, predstavila pa se bi tudi skupnost PiPi. Vabljeni!

DODAJ SVOJ KOMENTAR: Prosimo izpolnite vsa polja. Na vaš e-mail vam bomo poslali potrdilo o objavi vašega komentarja. Vaš e-mail javno ne bo objavljen.

ARHIV NOVIC

DOGODKI

Zbori za prostor: Zakaj javni promet ne bi bil brezplačen?

Ponedeljek, 21. maja 2018 ob 18h v Pritličju, Mestni trg 2, Ljubljana

Javni potniški promet prinaša nižje skupne družbene stroške prometa kot osebni promet, zato si mnogo mest želi spodbuditi njegovo uporabo. Kako cena vozovnic vpliva na uporabo javnega potniškega prometa? Bi brezplačni javni promet ključno vplival na večje število potnikov? Lahko po drugi strani nižja cena zniža kakovost javnega prevoza in s tem negativno vpliva na njegovo privlačnost? Kakšne so na tem področju konkretne izkušnje slovenskih občin? In kaj za vse našteto pomenijo nove oblike skupnih in deljenih prevozov?

Prostor kot omejena dobrina je od nekdaj naravno mesto konfliktov. Po obdobju poudarjanja zasebnih in posamičnih interesov se kot družba počasi obračamo k večji občutljivosti do varovanja javnega dobra tudi v prostoru. Da bi bili pri tem uspešni, moramo najprej vedeti, kaj je javni interes, zakaj potrebuje aktivno podporo, in na kakšen način se ga lahko uveljavi.

V okviru Mreže za prostor organizirata društvo Maja Farol in IPoP – Inštitut za politike prostora serijo javnih dogodkov, s katerimi želita ob konkretnih aktualnih temah opredeliti javni interes v urejanju prostora. Organizatorji želijo predvsem omogočiti predstavitev različnih vidikov javnega interesa med enakovrednimi sogovorniki v odprti moderirani razpravi.

Sedmi zbor bo potekal v ponedeljek, 21. maja 2018 od 18h do 20h v Pritličju na Mestnem trgu 2 v Ljubljani. Uvodno predstavitev teme bo pripravil in predstavil novinar Borut Tavčar.

Več dogodkov
Napovednik Trajekt