Občina Postojna se pripravlja na celostno prenovo Tržaške ceste s poudarkom na izboljšanju varnosti in udobnosti za hojo in kolesarjenje, zaradi česar so se prijavili na vabilo IPoP – Inštituta za politike prostora za organizacijo odprte ulice. Odprta ulica je omogočala preizkus drugačne prometne ureditve pred prenovo, ki bo pripomogla k oživljanju kraja in spodbujanju lokalnega gospodarstva na nekoč živahni ulici polni ljudi, na kateri danes prevladuje avtomobilski promet.
Odprta ulica na Tržaški cesti v Postojni je za nami. Štiri petke in sobote smo Tržaško preizkusno odprli za ljudi in zaprli za avtomobile (razen stanovalcev in lastnikov lokalov). Tržaška je bila več kot le bližnjica za (prehitre) avtomobile, saj so na njej dobile prostor številne aktivnosti in tudi druge skupine uporabnikov – mladi, mlade družine, starejši. Utrinke preverite v videu.
Odprta ulica je bila utemeljena na več strokovnih podlagah – povzetke lahko preberete tukaj.
Prebivalci Postojne za večino vsakodnevnih poti uporabljajo avtomobil, ne glede na razdaljo. Na Tržaški cesti je enako število pešcev in avtomobilov, kljub temu slednji zasedajo večino prostora, saj na določenih delih prostora za pešce sploh ni. Na Tržaški je prometna konica ravno v času začetka pouka na osnovni šoli Miroslava Vilharja, ko je tam največ avtomobilov in pešcev – šolarjev. Kljub omejitvi 30 km/h je rekorder v tedenskem merjenju hitrosti avtomobilov na Tržaški peljal 86 km/h, kar 70 % voznikov se omejitve ni držalo. Parkirna analiza je pokazala povprečno 60 % zasedenost, v neposredni bližini so tudi druga brezplačna parkirišča, kljub temu je bilo opaziti velik delež nepravilno parkiranih avtomobilov.
Dobrodošli na ulici nasmejanih ljudi
Petki dopoldne so se izkazali za uspešne. Otroci so po dobrem letu epidemije in omejevanju njihovega gibanja, dobili prostor, v katerem so se lahko varno družili in izražalil v družbi svojih sošolcev. Tržaško so zasedli že pred poukom, ko so lahko varno prišli do šole peš ali s kolesom. Kasneje so preživeli del dopoldneva v »učilnici pod milim nebom«, saj so del pouka opravili na svežem zraku in tako soustvarjali ulico nasmejanih ljudi. Tudi ob sobotah popoldne, so ulico zasedli predvsem otroci s svojimi starši in mladina ter starejši. Na Tržaško jih je pripeljal bodisi program (gledališke predstave, delavnice plesa, rolkanja, idr.) ali pa so tam zgolj našli prijeten, zanimiv in varen prostor zase.
Odprta ulica je bila všeč večini
Ker je bila Odprta ulica poskus, kakšna je Tržaška, če na ulici cesti omejimo vožnjo avtomobilov, je bilo mnenje različnih skupin, uporabnikov Tržaške, zelo pomembno. Pripravili smo posebne ankete za splošno javnost, stanovalce Tržaške, starše otrok iz OŠ Miroslava Vilharja in predstavnike lokalnega gospodarstva – lastnike oziroma najemnike prostorov.
Odprta ulica je bila všeč večini – splošni javnosti, staršem šolarjev in stanovalcem Tržaške ceste. Anketo je rešilo 457 oseb. Izrazito so ji nasprotovali predstavniki lokalnega gospodarstva. Všeč je bila 75 % anketirancem iz splošne javnosti, le 22 % se je zdela Odprta ulica nepotreben ukrep. Stanovalcem je bila v 88 % všeč in tudi 75 % staršev je Odprto ulico ocenilo kot pozitiven ukrep. Med drugim je 75 % anketiranih izrazilo, da bi si želeli občasno Odprto ulico tudi v prihodnje.
Predstavniki lokalnega gospodarstva so na drugi strani večkrat priotožili, da Odprta ulica slabo vpliva na njihov prihodek. Temu primerno smo tudi prilagodili zaporo za tranzitni promet in jo ob sobotah prestavili na kasnejši čas, ter zadnji petek umaknili. Anketo za predstavnike lokalnega gospodarstva je rešilo le 7 oseb, ki pa tudi kažejo na nezadovoljstvo z Odprto ulico. Želimo si, da bi prenovljeno Tržaško za izboljšanje svojega poslovanja izkoristili tudi lastniki lokalov in trgovin.
Kljub različnim mnenjem o ukrepu Odprta ulica je prevladalo mnenje vseh ciljnih skupin, da se naj promet na Tržaški cesti v prihodnje načrtuje tako, da bo v prednosti razvoj pogojev za aktivno mobilnost in omeji tranzitni promet:
- Tržaška naj bo taka, da se upošteva potrebe pešcev, kolesarjev, avtomobilov in ostalega javnega prometa tako, da nobeden od udeležencev ni povsem izključen.
- Tržaška naj bo taka, da bodo lokacije čim bolj dostopne za pešce in kolesarje. Omejiti avtomobile.
- Tržaška naj bo taka, da bo na njej čim več prijetnih javnih prostorov po meri človeka.
Tržaško čakajo boljši časi, saj ji kmalu sledi prenova. Kaj pa po njej?
Oživljanje nekoč živahne ulice bo uspešno le, če bodo tam ljudje. Nova ureditev prinaša več prostora za ljudi, kotičke za posedanje in zelenje. S tem namenom se bo zmanjšal prostor za avtomobile, ki bodo na Tržaški še vedno lahko vozili, vendar z znižano omejitvijo hitrosti. Obiskovalci Tržaške so med najpogostejšimi razlogi, da bodo tja prišli še večkrat navedli, da si želijo raznoliko gostinsko in trgovinsko ponudbo, tržnico, različne dogodke itd.
Odprta ulica je bila predvsem koristna za tiste, ki so sicer v procesih urejanja prometa prezrti – tisti, ki nimajo avtomobila oz. se po mestu radi premikajo peš. Enakovredno smo jih obravnavali kot tiste, ki so vajeni tudi najkrajšo pot opraviti z avtomobilom. Ne glede na to, kaj bo tisto, kar bo na Tržaško pripeljalo več ljudi, pa je dobro, da s prenovo namenjamo več prostora pešcem, saj če hočemo na ulici ljudi, nima smisla načrtovati za avtomobile. Le ulica po meri ljudi je zagotovilo, da bo Tržaška več kot le bližnjica za avtomobile.
Celotno poročilo Odprte ulice v Postojni preberite tukaj..
—
Avtor naslovne fotografije: Video2Go
Vabilo je del aktivnosti projekta LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007), ki je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstev Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.