IPoP bo izbrani občini pomagal pri uvajanju ukrepa šolska ulica
Na IPoP – Inštitutu za politike prostora vabimo k sodelovanju občine, ki želijo preizkusiti šolsko ulico – ukrep za izboljšanje varnosti in udobnosti šolske poti. Šolska ulica pomeni, da se v času jutranje konice (npr. eno uro pred začetkom pouka) in lahko tudi v času popoldanske konice na cesti v neposredni okolici šole omeji motorni promet. S tem se zagotovi varna šolska pot za otroke, ki pridejo v šolo peš, s skirojem in s kolesom. Organizira se tudi točka Poljubi in odpelji, kjer lahko starši, ki otroka v šolo pripeljejo z avtomobilom, učence odložijo, od tam pa varno nadaljujejo pot sami, v družbi prijateljev ali s Pešbusom.
Izbrani občini bo IPoP – Inštitut za politike prostora pomagal z znanjem, vsebinsko podporo in nasveti pri izvedbi šolske ulice ter s sofinanciranjem stroškov med 5.000 EUR in 12.000 EUR, povezanih z izvedbo (stroški komunikacijskega materiala, izdelavo prometne študije, stroški izvajanja programa na otvoritvenem dogodku …).
Šolsko ulico bi začeli izvajati predvidoma 1. septembra 2021 in ponovili vsaj pet (5) delovnih dni z eno ali več šolami v občini. Začetek šolskega leta je zelo primeren termin za uvajanje tovrstnih ukrepov, za spreminjanje oziroma oblikovanje novih potovalnih navad staršev in otrok. V tem času je tudi velik delež medijskega prostora namenjen poročanju o tem področju, s tem pa je učinek ozaveščanja in informiranja večji.
V septembru 2020 smo v Škofji Loki odprli Šolsko ulico. Foto: Andrej Tarfila
Kaj je šolska ulica?
Ukrep šolska ulica zajema aktivnosti, s katerimi se v času prihoda in odhoda ali za celo dopoldne cesto pred šolo ali izbrano ceste v okolici šole zapre za motorni promet. Na tak način se onemogoči dostop do šolske stavbe z osebnim avtomobilom, otrokom pa se omogoči varen in udoben samostojen dostop do šole. Hkrati se s tem ukrepom ozavešča uporabnike prostora in udeležence v prometu o pomenu prostora v okolici šole za otroke. Z umikom motornega prometa otroci pridobijo varen prostor za druženje pred šolo. Namen šolske ulice je izboljšati varnost za otroke, ki pridejo v šolo peš ali s kolesom. Hkrati je namen zmanjšati promet v okolici šole in tako zmanjšati hrup ter onesnaženost. Šolska ulica se izvaja vsaj en teden oziroma pet dni, tako da se otroci in starši lahko na ukrep navadijo. V primeru zapore za celo dopoldne ob otvoritvenem dogodku se pripravi program na ulici, ki običajno vključuje preselitev dela šolskih aktivnosti iz učilnice na prosto.
Video utrinke Odprte ulice v Škofji Loki, ki vključuje tudi jutranjo zaporo, poglejte tukaj.
Zakaj organizirati šolsko ulico?
Pred 30 leti je 90 odstotkov otrok hodilo v šolo peš – sami ali v družbi vrstnikov. Danes so avtomobilski zastoji v okolici šol nekaj običajnega. Vožnja otrok z avtomobilom v šolo ni koristna ne za otroke ne za okolje, zato so šole praviloma umeščene v okolje tako, da so dostopne peš. Vožnja otrok v šolo z avtom slabo vpliva na stanje okolja (zrak, hrup) in na prometno varnost v okolici šol. Preveč avtomobilov pred šolo poslabša prometno varnost za otroke, ki pridejo peš. Če starši otroke vozijo v šolo, to tudi slabo vpliva na njihovo zdravje in dobro počutje. Jutranja vožnja prikrajša otroke za telesno dejavnost in druženje z vrstniki. Onesnaženje zraka in hrup zaradi prometa vplivata na kakovost šolskega okolja in dolgoročno tudi na razvoj različnih bolezni. Ob tem ankete med učenci kažejo, da je zelo malo otrokom všeč, da jih starši peljejo v šolo z avtom. Večina bi raje hodila v šolo s kolesom, peš ali s skirojem. Tudi učitelji si želijo, da bi več otrok hodilo v šolo aktivno. Otroci, ki pridejo v šolo peš, s kolesom ali skirojem so pri pouku bolj zbrani in lažje sledijo programu, naužili so se svežega zraka in jutranjega klepeta z vrstniki.
Avtomobilski zastoj pred osnovno šolo v Škofji Loki pred uvedbo šolske ulice. Foto: Andrej Tarfila
Analize kažejo, da je šolska ulica otrokom in staršem zelo všeč. 87 % staršev in 84 % otrok iz Škofje Loke, ki so sodelovali v odpiranju Šolske ulice, je v anketi odgovorilo, da jim je bil projekt všeč. Hkrati šolska ulica vključuje ukrepe, ki varno hojo omogočajo tudi tistim otrokom, ki jih starši morajo pripeljati do šole z avtomobilom. Ti ukrepi so Pešbus in/ali Bicivlak ter točka Poljubi in odpelji, itd.
Prenesite datoteke s klikom na povezavi:
—
Avtorica naslovne fotografije: Nela Halilović
Vabilo je del aktivnosti projekta LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007), ki je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstev Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.
IPoP – Inštitut za politike prostora si v primeru sprememb glede sofinanciranja iz sredstev projekta LIFE IP CARE4CLIMATE pridržuje pravico, da aktivnosti, predvidene v vabilu, deloma ali v celoti ne izvede.