Če ste starejši od 30 let, ste najverjetneje hodili v šolo peš, sami ali v družbi vrstnikov. Po raziskavah, je nekoč v šolo prihajalo aktivno (peš, s kolesom, skirojem…) 90 % otrok. Danes so jutranji avtomobilski zastoji v okolici šol nekaj običajnega. V šolo danes peš hodi bistveno manj otrok kot včasih, a ne za to, ker si tega ne bi želeli ampak, ker se njihovim staršem zdi najbolj praktično in varno, če jih do šole zapeljejo. Aktivna pot v šolo je bistvena za razvoj zdravega življenjskega sloga otrok.
Za nami je jutranja Odprta ulica v Škofji Loki. Poleg navdušenja otrok, so bili zadovoljni tudi starši. Med 16. in 22. septembrom, v času Evropskega tedna mobilnosti so se med 7.15 in 8.15 zjutraj lahko tudi najmlajši šolarji sprehodili po Šolski ulici s prijatelji. Starši so jih odložili na zato namenjenih Poljubi in odpelji točkah in z odobravanjem sklenili, da je omejen dostop z avtomobilom super, ker vedo da lahko otroci sami varno hodijo do šole vsaj del poti.
Preberite tudi: Šolska ulica bo tudi zjutraj vesela
Starši največkrat omenjajo varnost kot glavni dejavnik vožnje otrok do vrat šole. Pozabijo, da je ravno gneča, ki jo skupaj z drugimi starši ustvarjajo v neposredni okolici šole, glavna nevarnost za šolarje.
Z omogočanjem aktivne poti v šolo najmlajšim, omogočamo zdrav življenjski slog, zdrave navade in gibanje. Živimo v obdobju epidemije COVID-19, ki je prizadela mnogo področij, med drugim tudi zdravje otrok. »V enem letu se je delež čezmerno težkih otrok dvignil na 20 odstotkov, kar je nepojmljivo in kar se v zgodovini Slovenije še ni zgodilo.« je sporočil zasl. prof. dr. Janko Strel v enem zadnjih intervjujev.
Eno od priporočil za razvoj zdravega življenjskega sloga pri otrocih je, da jim omogočimo več hoje in kolesarjenja v vsakdanjem življenju. Aktivna pot v šolo je kot nalašč za to.
Projekt Odprta ulica je v sklepni fazi. »Zaradi odzivov prebivalcev in pozitivnih učinkov Odprte ulice, se čutimo dolžne nekaj spremeniti in ulico narediti prijazno za ljudi dolgoročno« razmišlja Tine Radinja, župan občine Škofja Loka. Naslednji korak bo priprava nabora ukrepov za spremembe na Šolski ulici v skladu s pričakovanji ljudi preko anketiranja.
Preberite tudi: Vsi prispevki o Odprti ulici.
Odprta ulica pa je lahko ukrep omogočanja aktivne poti v šolo tudi v drugih občinah, ki pa jim bo zaradi izkušenj iz Škofje Loke pri vpeljevanju tega ukrepa nekoliko lažje. Spodbujanje vsakdanjih aktivnih poti pa je nedvomno ena od rešitev za preprečevanje in zniževanje negativnih učinkov epidemije COVID-19 na zdravje t.i. »koronageneracij«. Morda je ravno čas epidemije primeren za uvajanje sistemskih rešitev na tem področju?
Preberite tudi: V času epidemije pešci in kolesarji potrebujejo več prostora avtomobili pa manj
Odprta ulica je aktivnost projekta LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007) je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstev Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.
—
Vir fotografij: Nela Halilović in Andrej Tarfila