Tekom priprave Celostne prometne strategije občine Škofja Loka se je pokazalo, da je preko 80 % prebivalcev Škofje Loke pripravljenih kratke poti opraviti peš ali s kolesom, če bi bili pogoji za hojo in kolesarjenje boljši. Hkrati se v Škofji Loki veliko ljudi vozi z avtomobilom tudi na kratke razdalje, ki bi jih lahko enostavno opravili peš ali s kolesom.
Šolska ulica v Škofji Loki se že sedaj vse bolj uporablja kot peš ali kolesarska povezava med starim mestom in novim središčem v nekdanji vojašnici ter Kamnitnikom. Štetje prometa med 8. in 18. uro v juniju 2020 je pokazalo, da se na Šolski ulici odpravi nekaj več kot 8.000 ljudi. Od tega je 58,5 % pešcev, 7,1 % kolesarjev, 33,5 % avtomobilov ter 0,9 % ostalih. Kljub temu imajo pešci in kolesarji na voljo bistveno manj prostora v primerjavi z avtomobili.
Na Šolski ulici je dvakrat več pešcev in kolesarjev kot avtomobilov. Prostora imajo dvakrat manj.
Onesnaženje zraka zaradi prometa vpliva na razvoj bolezni dihal. To je lahko posebno problematično prav pri otrocih, ki so najbolj pogosti uporabniki Šolske ulice – ko potujejo v šolo, ter vrtčevskih otroci, ki se vsakodnevno sprehodijo od Vojašnice do mesta. Onesnažen zrak v veliki meri prispeva k razvoju astme in alergij, dolgotrajna izpostavljenost pa poveča verjetnost za razvoj bolezni dihal.
Jutranji avtomobilski zastoji v okolici šole so postali nekaj običajnega. Raziskave kažejo, da je v slovenske šole pred 30 leti preko 90 % otrok prihajalo peš; samostojno ali v družbi prijateljev. Danes jih v šolo peš hodi bistveno manj vendar ne zato, ker si tega ne bi želeli, ampak zato ker se tako zdi bolje njihovim staršem. To je slabo za vse: preveč avtomobilov v okolici šole slabša prometno varnost za otroke, ki v šolo pridejo peš in slabo vpliva na zrak in hrup v bližini šole. Otroci, ki jih v šolo pripelje avto, so prikrajšani za gibanje in klepet s sošolci na poti, kar vpliva na njihovo pozornost med poukom in na zdravje. Hkrati raziskave mnenja učencev kažejo, da si večina otrok želi prihajati v šolo s kolesom, peš ali skirojem, v družbi prijateljev ali samostojno.
Na Šolski ulici danes prevladuje tranzitni promet in zato je lahko nevarna za otroke in tudi druge pešce in kolesarje. Vozniki zlasti v zgornjem delu ne upoštevajo omejitve hitrosti, kar je nevarno.
V Škofji Loki se na področju nekdanje vojašnice vzpostavlja nov družbeni center, ki ima vedno več obiskovalcev. Na drugi strani Šolske ulice je staro mestno jedro, ki je živahno predvsem ob sobotah in popoldnevih. Občina načrtuje povezovanje obeh mestnih območij z bolj prijetno urejeno Šolsko ulico. S projektom Odprta ulica želi občina preizkusiti različne ukrepe za ustvarjanje varnega in prijetnega uličnega prostora, ki bi v prihodnosti lahko postali stalne rešitve. Z izvedenimi ukrepi bi celotni Šolski ulici radi vtisnili značaj mestne aleje, ki bo privlačna, široka in varna zelena pot. Omogočala in spodbujala bo trajnostno mobilnost ter ustvarjala odprt, dinamičen, kakovostno oblikovan javni in prometni prostor, prostor igre in druženja za vse. S povezavo dveh zgodovinsko različnih območij mesta, bo ulica postala hkrati prostor spomina in sedanjosti, ki jo poosebljata privlačen in univerzalno dostopen kulturni in družabni program ter urejenost ulice in območij, ki se neposredno navezujejo nanjo.
Odprta ulica je aktivnost projekta LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007) je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstev Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta.
Avtor naslovne fotografije: Andrej Tarfila