Pandemija COVID-19 in z njo povezani ukrepi so ob vsem drugem bistveno spremenili tudi premikanje. Premikamo se pretežno le na kratke razdalje, bolj ali manj le po nujnih opravkih. Hoja in kolesarjenje sta v teh okoliščinah idealna načina premikanja v naseljih, s katerima si mimogrede zagotovimo tudi vsaj minimalno količino fizične aktivnosti, ki je za ohranjanje in krepitev imunskega sistema nujna.
Avtomobilov je v teh časih na cestah bistveno manj, javnega prevoza sploh ni več, pešci pa se držijo nekaj metrov narazen. A kljub bistveno manj motornega prometa so ceste še vedno pretežno namenjene avtomobilom, ob preozkih pločnikih in kolesarskih stezah pa je upoštevanje pravila ustrezne razdalje v praksi pogosto težko izvajati. Če želimo ljudem omogočiti varno hojo in kolesarjenje po naših naseljih, moramo del prostora, ki je bil do sedaj namenjen avtomobilom, dati pešcem in kolesarjem.
S podobnimi izzivi so se v času pandemije srečala že številna mesta po svetu, in našla tudi številne ukrepe za varno hojo in kolesarjenje. Med drugim so mestne oblasti pozvale k aktivni mobilnosti v Beogradu in v New Yorku. V Nemčiji sta ministra nagovorila prebivalce h kolesarjenju in hoji kot najbolj varnim načinom premikanja v tem času. V Veliki Britaniji je skupina 50 strokovnjakov z odprtim pismom uspešno pozvala odločevalce, naj zagotovijo pogoje za varno kolesarjenje in hojo. V Bogoti vsako nedeljo 500 km cest namenijo pešcem in kolesarjem (projekt Ciclovia). V času pandemije Ciclovia poteka vse dni v tednu, hkrati pa so 500 km cest za pešce in kolesarje dodali 76 km novih.
Menimo, da lahko s tovrstnimi ukrepi začnejo tudi občine v Sloveniji. Začasne zapore ulic, voznih pasov in režimov niso nekaj novega. V času obnov, gradbišč in prireditev smo navajeni sprememb in začasne drugačne uporabe cest. S podobnimi ukrepi bi lahko začasno spremenili naše ulice in ceste tako, da bi ljudje po njih lahko hodili varno in dovolj narazen.
V prilogi smo na podlagi tujih praks zbrali nekaj predlogov ukrepov, ki jih lahko občine uvedejo za spodbujanje hoje in kolesarjenja v času epidemije.
Vir ilustracije: ZaMestoPoDveh
Prispevek je nastal v okviru projekta LIFE IP CARE4CLIMATE LIFE17 IPC/SI/000007.