Prihod v sejno sobo navadno ni najbolj razburljiva in spodbudna izkušnja. Delavnica projekta Sustainable Urban Markets v začetku julija je bila ena od redkih takih priložnosti. London and Partners so jo gostili v svojih prostorih na nabrežju Temze nedaleč od Tower Bridgea, od koder se nam je odpiral osupljiv pogled. Središče Londona je bilo obsijano s soncem. Kakšno prizorišče za razpravo o prvih predlogih za lokalni akcijski načrt! In kot da to še ne bi bilo dovolj, se je sestanek pričel z navdihujočo zgodbo Wayna Hemingwaya, ki je s serijo fotografij predstavil svoj vzpon od trgovca na Camden Marketu do svetovno znanega oblikovalca.
Wayne se je še zelo mlad s svojo mladostniško ljubeznijo (sedaj ženo) Gerardine iz domačega mesteca Morecombe na severu Anglije odpravil v London. Odločila sta se, da izpraznita svoje omare in vsebino prodata na Camden Marketu: »Najem stojnice naju je stal 6£ in že prvi dan sva zaslužila 80£. Nato je šlo samo še navzgor. Posel jima je tako cvetel, da sta imela do konca leta 16 stojnic, rabljena oblačila in obutev pa sta uvažala iz vsega sveta. Takrat sta spoznala, da je z modo mogoče služiti. Tako sta leta 1983 odprla trgovino v trendovskem Kesingtonu v Londonu in ustanovila Red and Dead, iz katere sta kasneje ustvarila priznano znamko svetovnega slovesa. Odkar sta Red and Dead prodala, vodita Hemingway Design, ki je specializiran za cenovno ugodno in socialno oblikovanje ter temelji na filozofiji, da »oblikovanje izboljšuje stvari, ki so v življenju pomembne«.
Kar sem odnesla od Waynovega pripovedovanja je, da to, čemur Wayne pravi ‘hipsterska regeneracija’, ustvarja vrednost, kjer sta vlada in mesto zatajila, ter da mu je »oko« omogočilo, da »zna opazovati in dobro živeti z zelo malo denarja«. »Oko« je lahko nekaj, s čimer se rodimo, lahko pa je povezano z izkušnjami v mladosti in tudi kasneje v življenju. Morda je dobro to dvoje vzeti za popotnico, ko razmišljamo o prihodnosti mest.
Vse to je služilo kot odlična podlaga za delavnico, ki jo je sklicalo Cross River Partnership, londonski koordinator projekta URBACT Markets. Cilj delavnice je bil pregledati prve predloge za londonski lokalni akcijski načrt ter povabiti gospodarske deležnike in strokovnjake, da pomagajo pri testiranju, razvoju in piljenju osnutka predlogov za izboljšanje tržnic v Londonu.
Tržnice so resnično pomembne
Izhodiščna misel lokalnega akcijskega načrta je bila, da so londonske tržnice resnično pomembne. Predstavljajo vozlišče za dejavnosti skupnosti, privabljajo obiskovalce, skrbijo za živost, predstave in priložnosti za dotike, občutenja in vonjave. So prostori za premlevanje, uživanje in druženje. Kar je še pomembneje, zagotavljajo delovna mesta in priložnosti za prve zaposlitve – najnovejše poročilo priča o tem, da 160 londonskih tržnic neposredno podpira 7500 zaposlitev za polni delovni čas in znaša več kot 1 % vse prodaje v prestolnici. Kot kraji so tržnice v glavnem okolju prijazne z nizkim ogljičnim odtisom – porabijo malo energije, prozivedejo malo odpadkov in vse več se jih ločuje, poti do njih pa so v 9 od 10 primerov opravljene peš, s kolesom ali z javnim prometom.
Toda vse londonske tržnice niso uspešne in Urbactova lokalna podporna skupina (ki vključuje predstavnike lokalnih oblasti, svete Southwarka, Lambetha, Camdena and Westminstra kot tudi Royal Borough of Kensington & Chelsea in City of London Corporation; Better Bankside, Vauxhall ONE, Victoria and Waterloo BIDs; New Covent Garden; Brixton, Camden Lock in Borough Markets) raziskuje vrsto možnosti, kako optimizirati priložnosti, zaposlitve in lokalno rast ter ponovno oživiti tržnice in nakupovalne ulice. Pa tudi kraje same. Nastajajoči predlogi za lokalni akcijski načrt se uvrščajo v 4 tematske podnaslove: zakonodaja in predpisi, mestna središča in nakupovalne ulice, podjetja in podjetništvo ter zniževanje ogljičnega odtisa in okoljska trajnost.
Deležniki predlagajo posodobitev zakonodaje
V središču pozornosti se je znašel London Local Authorities Act. Lokalna podporna skupina si želi, da bi zakonodajo ponovno pregledali in posodobili. Vsi – parlament, nekdanja londonska razvojna agencija, lokalne oblasti in drugi deležniki – se strinjajo, da v trenutni obliki ne služi več svojemu namenu. Trenutni sistem odvrača lokalne oblasti od investiranja, ki je nujno za osvežitev in oživitev ter povečanje ekonomskih in zaposlitvenih potencialov mestnih tržnic. Nekatere lokalne oblasti so se zato bolj posvečale podeljevanju licenc in izvrševanju zakonov kot investicijam in razvoju. Kar se kaže v načinu upravljanja tržnic, ki so umeščene v najrazličnejše organe od okoljskih služb do upravljanja z odpadki. Kar še ne pomeni, da niso nekateri ubrali naprednejših pristopov in so tudi uspešni. Sedaj mora mesto posodobiti svoj zakonodajni okvir.
Cenejši najem za nove, mlade podjetnike
Deležnike na julijski delavnici je zanimalo tudi, kako je mogoče tržnice vplesti v županove načrte o prenovi mestnega središča in nakupovalnih ulic.Čeprav so tržnice v središčih nakupovalnih ulic, so bile iz razprav o oživljanju prostorov, ki jih obiskujemo in kjer najpogosteje nakupujemo, pogosto izključene. Zamisel, da bi ustanovili program »First Pitch London«, ki bi novim trgovcem omogočal cenejši najem prostora, je bila dobro sprejeta. Naslanja se namreč na nacionalno iniciativo, ki spodbuja mlade k ustanavljanju in vodenju posla na tržnicah, nudi cenejši najem prostorov in mentorstvo izkušenega trgovca kot tudi brezplačno članstvo v nacionalni zvezi prodajalcev na tržnicah. Ustreza pa tudi županovemu načrtu »Zaposlitve in rast« in londonski strategiji o evropskih strukturnih in investicijskih skladih.
Seveda se udeleženci razprave niso strinjali o vsem (to je le London) in več deležnikov, ki so razpravljali o zmanjševanju ogljičnega odtisa, je bilo zadržanih do načrtov o preizkusu medtržniške iniciative za upravljanje in ločevanje odpadkov. Toda vsi so se strinjali, da je treba bolj sistematično zbirati strokovna znanja in izmenjati izkušnje tako znotraj Londona kot z drugimi evropskimi mesti. Zdi se, da bo v okviru programa URBACT III za to veliko priložnosti. Strukturirano mreženje in priložnosti za redno razpravo in dialog se zdijo to področje zelo pomembni. Prav tako so vsi podprli festival Tržnica tržnic, s katerim bi s ponudbo testnih prodajnih prostorov, promoviranjem priložnosti za dobavitelje in lokalnih tržnic ter predstavljanjem inovativnih pristopov ta sektor proslavili, ga podprli in odprli nove priložnosti.
Vse to je dalo Owainu Jonesu, koordinatorju lokalne podporne skupine, misliti. Čez poletje namreč nameravajo pripraviti osnutek lokalega akcijskega načrta in ga nato predstaviti na nacionalni konferenci National Association of British Market Authorities (NAMBA), ki bo v Londonu potekala 24. septembra 2014. Ob koncu delavnice je Owain povedal:
»Zelo je bilo navdihujoče poslušati Wayna – nekoga, ki je začel s prodajo na tržnici, tvegal in s trdim delom razvil priznana podjetja. Tržnice so fleksibilni in cenovno ugodni kraji, kjer lahko uveljavljeni trgovci testirajo produkte, kjer se lahko kalijo podjetniki in neodvisni spletni prodajalci tržijo svoje blago – saj ne gre samo za lavorje in znižana oblačila. Tržnice lahko oživijo šablonske nakupovalne ulice in pomagajo ustvarjati kraje, kjer ljudje želijo nakupovati in se družiti. Predlogi strokovnjakov in deležnikov na delavnici so bili izvrstni. Pomagali nam bodo izpiliti naše predloge za obnovo londonskih uličnih in pokritih tržnic.« Owain Jones, Place Making, vodja projektov, Cross River Partnership in koordinator lokalne podporne skupine londonskega dela projekta URBACT Markets.
Za več informacij o projektu URBACT Markets obiščite projektno stran Cross River Partnership.
1 comment