O projektu EVUE (Electric Vehicles in Urban Europe) programa URBACT, katerega glavni cilj je spodbujanje električne mobilnosti v mestih, smo že nekajkrat poročali. Nazadnje v članku o videu za predstavitev vloge evropskih mest in regij pri doseganju energetske učinkovitosti in trajnostnega razvoja.
Novembra lani so partnerji projekta EVUE v svojo sredo povabili Neila Earnshawa, direktorja trajnostne mobilnosti za olimpijske igre v Londonu 2012, kjer so se pogovarjali o prihajajočih izzivih gostovanja največjega dogodka na svetu. Kot kaže so bili pogovori nadvse uspešni, saj so bile igre z vidika transporta izjemno dobro organizirane. Organizatorjem je uspelo zagotoviti varen in zanesljiv prevoz vsem obiskovalcem in sodelujočim.
London 2012 služi kot zanimiv in eden prvih primerov množične uporabe električne mobilnosti za dogodek takšnih razsežnosti. Največji avtomobilski sponzor iger je bil BMW, ki si je to mesto priboril z zmago na natečaju. Pri BMW-ju so poskrbeli za 4000 nizkoogljičnih dizelskih, hibridnih in električnih avtomobilov, motorjev in koles. Pri tem so morali zadostiti zahtevam londonskega organizacijskega komiteja olimpijskih in paraolimpijskih iger (London Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games – LOCOG), da povprečni izpusti voznega parka ne presežejo 120 gramov CO2 na kilometer, kar je precej pod britanskim povprečjem izpustov novih avtomobilov, ki znaša 138 gramov CO2 na kilometer.
Okoli 200 vozil je bilo uporabljenih za prenos olimpijskega ognja, za maraton in druge aktivnosti v olimpijskem parku. Modeli sponzoriranih vozil so bili Mini E, BMW 1 serija Active-E, nestandardni produkcijski modeli in UPS Modec vozila. Zabavni dodatek so posebej za olimpijske igre razvita miniaturna vozila na daljinsko upravljanje E-MINI, s katerimi so pobirali kopja, diske, kladiva in druge podobne rekvizite ter s tem atletom privarčevali čas med tekmovanji. General Electric in Evropski razvojni sklad sta poskrbela za 120 polnilnih postaj na parkiriščih voznega parka, vzpostavili pa so tudi programsko rešitev za njihovo enostavno nadzorovanje.
Ob tem so partnerji projekta EVUE opozorili, da so zelene olimpijske igre izvrstna priložnost za raznovrstni izbor proizvajalcev čistih vozil in povečanje priljubljenosti vseh tovrstnih vozil na trgu. Ekskluzivna prisotnost BMW-jevih vozil, ki je na eni strani omejena z okvirji sponzorskega odnosa, na drugi pa s potrebo po zadovoljitvi interesov vseh deležnikov (olimpijske družine, komercialnih sponzorjev, gostujočega mesta in njegovih prebivalcev, kot tudi sodelujočih in gledalcev), je vse prej kot v skladu s temi pozivi. Širša zapuščina OI v Londonu bo tako v prihodnje nedvomno še predmet mnogih razprav.
Za vse zainteresirane za trajnostno mobilnost in trg električnih vozil je zlasti pomembno, da se evalvacijski podatki in ugotovitve po igrah razširjajo ter prispevajo k že zadostnim dokazom o učinkovitem delovanju električnih vozil, tudi v tako specifičnih pogojih kot so olimpijske igre. To sporočilo lahko z dobro promocijo pomembno prispeva k popularizaciji električne mobilnosti.
Olimpijske igre so bile poleg tega sprožilec za preizkušanje drugih ukrepov proti zastojem v Londonu, kot so delo od doma za zmanjšanje števila dnevnih migrantov, časovno zamaknjeni pričetki dogodkov, posebni pasovi, zapiranje cest in prilagojena pravila za dostop in dostavo službenih in zasebnih vozil. V kolikor bo z evalvacijo ugotovljeno, da so bile te pobude pozitivne, kot se sedaj zdi, bodo rezultat uporabne lekcije, kako vpeljati te pogosto nepriljubljene ukrepe. London in po njegovem zgledu tudi druga mesta bodo lahko poslej stalno uporabljala ta orodja za zmanjševanje negativnih vplivov prometa na okolje.
Več :
EVUE podstran – spletna stran URBACT (ang)
Projekti za nizkoogljična mestna okolja – spletna stran URBACT (ang)
Več o projektu EVUE: Ali električna mobilnost res potrebuje subvencije? – spletna stran IPoP
Evropske regije in mesta na čelu v energetski učinkovitosti – spletna stran IPoP