Evropska civilna iniciativa, ki se zavzema za omejitev hitrosti v naseljih na 30km/h je 16. septembra 2012, prvi dan Evropskega tedna mobilnosti, Evropski komisiji predala svojo pobudo z namenom, da opozori, kako pomembno omejitev hitrosti vpliva na varnost, kakovostno bivalnega okolja in boljši zrak.
Preveritev zakonskih podlag mora biti opravljena v dveh mesecih, do 15. novembra, če bo uspešna, sledi zbiranje podpisov. Zato, da EU komisija sproži zakonsko proceduro, jih je potreben en milijon.
Vizija: omejitev hitrosti v naseljih na 30km/h, razen če lokalne skupnosti uspejo dokazati, da na nekaterih cestnih odsekih varnost lahko zagotovimo tudi z drugimi ukrepi. Omejiti hitrost na 30km/h je enostaven in učinkovit ukrep. Široko razvita mreža con z omejeno hitrostjo 30km/h v mnogih evropskih državah je že omogočila uspešno znižanje števila poškodb v prometnih nesrečah, izboljšanje kvalitete zraka , znižanje hrup in emisij CO2, omogočila je tudi boljšo pretočnost cestnega prometa. Druge okolju prijaznejše oblike gibanja postanejo atraktivnejše, z mnogimi blagodejnimi učinki: od aktivnejšega življenjskega stila do manjše gneče na cestah.
»Strah upade, ljudje se gibajo mnogo bolj sproščeno«, pravi Rod King, ustanovitelj gibanja 20’s Plenty for Us (20 milj zadošča), kampanje za nižje hitrosti na ulicah: »20 milj oz. 30km/h , zviša kvaliteto življenja«. V Veliki Britaniji se je delež hoje in kolesarjenja prav v conah 20milj 30km/h močno povečal. Ne nazadnje omejitev hitrosti na 30km/h koristi tudi javnemu prevozu, povpraševanje se poveča, kot tudi delež proračunskih sredstev za kolesarsko infrastrukturo in peščeve površine..
In čeprav bo omejitev hitrosti v naseljih 30km/h splošna, Odbor iniciative poudarja, da bodo lokalne skupnosti ohranile pristojnost, da uvedejo drugačne omejitve, če menijo da te enako ali v večji meri zagotavljajo varnost in bolj kakovostno ter zdravo okolje.
Zakaj evropska iniciativa?
»Povsem razumljivo in v naravi EU je, da mora uveljavljati minimalne standarde vrednot, ki si jih delijo evropski državljani.« razloži stališče iniciative Heike Aghte iz Berlina, ki je tudi njen koordinator. »Sto in sto tisoči potujejo vsak dan, odkar je omogočen prost pretok ljudi znotraj EU, zato je še prav posebej pomembno, da so standardi in pravila varnega bivnja v javnem prostoru jasni in razumljivi vsakomur, kjer koli se že v danem trenutku nahaja. Samo EU lahko zagotovi enotnost z dovolj učinkovitimi ukrepi.«
Zanimanje za iniciativo v številnih evropskih državah
Nova evropska civilna inicativa združuje člane mnogih evropskih držav; Avstrije,Belgije,Finske, Nemčije, Luksemburga, Španije, Velike Britanije in tudi Slovenije. Podpirajo jih številne nacionalne in evropske organizacije, nevladne organizacije, društva in posamezniki, npr. Združenje zdravnikov za zdravo okolje v Nemčiji, Evropsko združenje za pomoč žrtvam prometnih nesreč, kolesarske organizacije in združenja, okoljske nevladne organizacije Climate Alliance, Naturefriends International. »Za zbiranje podpisov so nam na voljo partnerji iz vsaj 14 evropskih držav,« pravi Martti Tulenheimo iz Evropske kolesarske federacije (ECF). Podpisi se bodo zbirali prek interneta na spletni strani www.30kmh.eu. pa tudi ročno.
Zainteresirani posamezniki se na navedeni spletni strani lahko takoj registrirajo in s tem naročijo na novice in obvestilo o začetku uradnega zbiranja podpisov. Za pričetek zakonodajnega postopka pa je na ravni EU , kot smo rekli, potrebno, en milijon podpisov.
Kontakt za Slovenijo:
Janez Bertoncelj – Slovenska kolesarska mreža, tel. 031 353 764, E-mail janez.bertoncelj@30kmh.eu
Kontakt za EU:
Heike Aghte, international coordinator, tel. 0049-170-5389971, E-mail: heike.aghte@30kmh.eu)
Kaj se ne zavedate kakšne kaose boste povzročali po mestih s takšnim polžjim ukrepom? Še več bo izsiljevanj in brezumne vožbnje. Sicer sam sem pristaš omejene vožnje, prilagojene razmeram na cesti. Strinjam pa se , da se uvede strožji nadzor nad vozniki, ki ne upoštevajo pešcev pred prehodi ali celo vozijo mimo pešca na prehodu. Takšnemu vozniku bi na mestu osdvzel vozniško dovoljenje. Ko je cesta pregledna in popolnoma prazna bi lahko bila dovoljena hitrost tudi višja, denimo 60 kmH. Zato je treba za takšne prekrškarje povečati kazni in poostritzi nadzor.