Kakšen bo mariborski promet v prihodnosti? Bodo na cestah še vedno glavni avtomobili, ali pa bodo prevladale razne nemotorizirane oblike mobilnosti? To vprašanje so si v soboto 19.11.2011 zastavili sodelavci projekta Teleport, ki so skupaj s predstavniki kolektivov Bikekitchen Vienna, Bikekitchen Linz in Bikekitchen Graz, v okviru festivala Kiblix-MFRU, na ulicah Maribora pripravili prometno simulacijo prihodnosti.
V Mariboru se že nekaj časa govori o nekakšni preurejeni podobi Glavnega trga in Koroške ceste, ki naj bi v prometnem smislu postala svojevrsten skupni prostor (shared space) za motoriziran in nemotoriziran promet. Pri tem se izrisuje jasen namig, da bo motorizran promet postopoma izrinjen iz mestnega središča. Koncept shared space ni samo postavljen znak z omejitvijo hitrosti, ampak pomeni celo vrsto dodatnih ukrepov, s katerimi, kot pravi eden njegovih glavnih promotorjev, danski arhitekt Jan Gehl, »povabiš ljudi na ulice, da vozijo kolesa in se po njih sprehajajo.«
Predstavniki kolektivov so v obliki kolesarske tolpe, ki so ji nadeli ime Bangang (Brutal antinational gang), zavzeli dve krožni križišči in na njih sondirali teren ter poskušali ugotoviti razne parametre vzhajajoče kolesarske kulturne eksplozije. Naredili so preprost eksperiment. Postavili so se na novo krožno križišče Ulice Kneza Koclja in krožišče Glavnega trga. Začeli so kolesariti v krogu na voznem pasu kot vozila, povsem enakovredno z ostalim prometom. Mešanje prometnih udeležencev (motoriziranih in nemotoriziranih) je namreč ključen dejavnik koncepta shared space. “Tovrsten razvoj prometa v mestih ni samo izmišljotina avantgardnih prometnih in prostorskih načrtovalcev, ampak ga je pred kratkim z resolucijo potrdil tudi Evropski parlament. Do leta 2020 bodo največje dovoljene hitrosti prometa v strnjenih naseljih zapovedane na 30km/h. Zato smo z intervencijo simulirali delovanje vsakodnevnega prometa v bližnji prihodnosti,” je povedal vodja projekta Teleport in predsednik Mariborske kolesarske mreže, Josip Rotar.
In kaj je pokazal eksperiment? Vozniki avtomobilov in avtobusov so se z lahkoto privadili na nenadno spremembo povečanega števila koles v krožišču. Prav tako so brez težav prevzeli nov položaj na prometni hierarhični lestvici. Po simuliranem prometnem režimu prihodnosti bodo motorizirani udeleženci imeli na cestah vlogo gosta, ne več domačina. S tem bodo različni inovativni koncepti kot je shared space resnično zaživeli tudi na mariborskih ulicah. “Vse kar potrebujemo, so uporabniki, ki se bodo svoje nove vloge morali začeti šele zavedati. In prav k temu je eksperiment še dodatno nagovarjal. Cesto je potrebno uporabljati, jo vzeti za svojo in to pravico držati zase,” je še dodal Rotar.