Sodeč po primeru občine Braslovče sistem urejanja prostora dejansko ne deluje. Ker je občina sprejela prostorski red (marca 2008) v katerem ni upoštevala mnenj dveh ministrstev, med drugim tudi Ministrstva za okolje in prostor, zdaj Vlada RS zahteva ponovno presojo ustavnosti tega dokumenta, kot poroča Dnevnik. Ustavno sodišče je pred tem ob prvem pozivu Vlade ugotovilo, da dokument sploh ni veljaven, ker ni bil objavljen v Uradnem listu RS. So potemtakem neveljavna tudi gradbena dovoljenja izdana na podlagi takega dokumenta?
No, občina je dokument po ugotovitvi ustavnega sodišča pač objavila v uradnem listu in življenje teče dalje. Zadrega je res velika in vse je odvisno od Ustavnega sodišča. Ministrstvi za kmetijstvo in okolje in prostor sta se na Vlado obrnili po pomoč po prizadevanju civilne družbe, ki je na problem prvič opozorila pozimi 2009. Vmes upravna enota izdaja gradbena dovoljenja in na kmetijskih zemljiščih se mnenjem ministrstev navkljub gradijo hiše. Strokovne službe so odpovedale in sedaj so uveljavljanje pravic in odgovornosti iz prostorske in gradbene zakonodaje kot tudi gradnja in stanje v prostoru odvisni samo še od ustavnega sodišča.
Saj to ni edini primer. Urejanje prostora v tej državi je povsem marginalnega pomena. Začne se na vrhu, ministrstvo s tako odgovorno problematiko, lahko vodi kdorkoli. Na občinah kader, zadolžen za prostor, nima prakse, ni potrebna licenca, pogosto nima niti ustrzne izobrazbe. Odgovorne urbanistične projekte vodijo gozdarji, geografi…Vse pa vodi politika in kapital.
Sami sebi ne delamo usluge, ker pristajamo na vsak posel, zato da preživimo. Naredimo vse, tudi kar je skregano z logiko urejanja prostora in za 50% vrednosti ponujene cene.
Torej, kje je izdelovalec predmetnega pupa?
Brez zamere
Alenka Polutnik
Veliko je podobnih primerov.
“Vmes upravna enota izdaja gradbena dovoljenja in na kmetijskih zemljiščih se mnenjem ministrstev navkljub gradijo hiše. Strokovne službe so odpovedale in sedaj so uveljavljanje pravic in odgovornosti iz prostorske in gradbene zakonodaje kot tudi gradnja in stanje v prostoru odvisni samo še od ustavnega sodišča.”
Vlada in Ministrstva imajo najbrž še kakšno možnost, da poleg obravnave na ustavnem sodišču, zahtevajo uveljavitev državnih predšpisov v občinskem prostorskem aktu. Na ustavnem sodišču bi lahko zahtevali takojšnjo začasno zadržanje veljavnosti Odloka občine, na občino bi morali poslati kakšne inšpekcijske službe – za javno upravo na primer (urbanistične ne morejo, ker so jo UKINILI – sedaj pa imajo!!). Po 64. členu Zakona o državni upravi imajo ministrstva direktno nadzorstveno dolžnost nad občinami, vsako na svojem področju, in lahko ukrepajo tudi na tak način. Vse odgovorne osebe pri nepravilnostih naj ovadijo, sloedi kaznovanje po kazenskem zakoniku za povzročeno okoljsko in drugo škodo….Velja tudi 65. člen ZDU:
65. člen (opozorila ministrstva nadzornemu organu lokalne skupnosti),
Pristojno ministrstvo mora opozoriti organ lokalne skupnosti, ki nadzoruje delo uprave lokalne skupnosti, če ugotovi, da uprava lokalne skupnosti ne ravna v skladu z zakonom in drugim zakonitim predpisom, in mora predlagati ustrezne ukrepe.
Izdelovalcu prostorskega akta bi lahko odvzeli licenco na podlagi posredovanja pri zbornici…